De impact van de Coronacrisis op creditmanagement

Corona

Impact van de Coronacrisis op creditmanagement

Het Corona griepvirus houdt de wereld in zijn greep. Nederland blijft niet achter. Wat voor impact hebben de gevolgen van de pogingen om een verdere uitbraak van het virus te bedwingen op de economie? Welke gevolgen heeft dat op het creditmanagement voor jouw bedrijf. Dit artikel is bedoeld om je aan te zetten tot nadenken over de risico’s die jouw werk, afdeling of bedrijf kunnen raken. Wat kan je doen om je voor te bereiden? Speel bebeheerst in op de gewijzigde omstandigheden. Zoals Mark Rutte al zei gaan we het met zijn allen doen. Probeer paniekreacties als rucksichtslos personeel dumpen, kosten schrappen en debiteuren het mes op de keel zetten dus te vermijden. Probeer samen een oplossing te bedenken. Hou wel altijd in gedachten: Cash is en blijft King. Een bedrijf zonder cash valt om.

Wat gaat er gebeuren

De kans is heel groot dat de economische groei gaat omslaan in een recessie. De aandelenbeurzen zijn in een paar weken tijd meer dan 35% gedaald. Bedrijven in bepaalde sectoren sluiten gedwongen hun deuren en bij heel veel bedrijven staan verkoopafdelingen stil omdat er niets meer wordt verkocht. Er vallen hele harde klappen in bepaalde sectoren en dan gaan bedrijven failliet. Kredietverzekeraars gaan ook oppassen en laten limieten op bedrijven veel lager of op nihil. Zaken doen is dan weer volledig voor eigen risico. Dezelfde gevolgen van de vorige crisis van 2008-2010 dreigen. De economie gaat min of meer op slot

Hoe erg is een recessie

Is dat erg, zo’n recessie? Tja, we hebben er al een aantal gehad. Er gaat een dikke streep door mooie verkoopplannen van ondernemers. Werknemers gaan vrezen voor hun baan. Alles wat naar beneden gaat, gaat vroeg of laat echter ook weer omhoog. Hoe lang het duurt en hoe diep het gaat weten we natuurlijk niet van tevoren. Net als dat het virus dodelijk kan zijn als je weerstand verzwakt is, kan een recessie snel het faillissement betekenen als je niet bent voorbereid en niet bestand bent tegen tegenslag. Of je hebt gewoon de pech dat jouw klanten in een sector zitten waar de vraag voor een te lange periode volledig uit valt. Bij de vorige crisis/recessie gingen duizenden bedrijven extra failliet. Deels kwam dat omdat de overheid als antwoord op de crisis extra ging bezuinigen. Dat hielp de bouwsector om zeep en zette huizen onder water. Nu is de sfeer anders. Deeltijd WW, uitstel van betaling van de Belastingdienst en leningen waarvoor de overheid garant staat zijn aangekondigd. Je zal er echter zelf nog steeds alles aan moeten doen om te zorgen dat jouw bedrijf de Coronacrisis overleeft. Aan de slag dus.

Simpel voorbeeld

Stel je verkoopt in China of Italië geproduceerde waar. Die worden een paar maanden nauwelijks geproduceerd. Op een gegeven moment is de omzet nihil, terwijl de meeste kosten nog door lopen. Hoe lang trek je dat voordat je je eigen faillissement moet gaan aanvragen. Een week, een maand of langer? Kan je deeltijd WW aanvragen voor personeel? Heb je ergens nog een kredietlijn die aangesproken kan worden of schakel je razendsnel over op leveranciers die wel kunnen leveren? Of schakel je over op producten waar nu wel een enorme vraag naar ontstaat. Dit kun je je afvragen voor je eigen bedrijf, maar ook voor je klanten.

Analyseer de impact van de Coronacrisis op jouw debiteurenportefeuille.

Zitten er afnemers in gebieden die zijn afgesloten? Heb je klanten in sectoren die als eerste worden geraakt, zoals transport, industrie, zorg, evenementen, horeca en reizen? Zet deze klanten op een risico lijst en hou intensief contact. Kunnen ze hun betalingsverplichtingen nakomen? maak anders extra afspraken en beslis als het uit de hand dreigt te lopen of je ze nog wel (op krediet) kunt leveren. Hoe meer risico je neemt, hoe groter de kans dat je er zelf op onderuit gaat. Aan de andere kant wil je je klanten ook niet in de steek laten en behouden. Altijd een stevig dilemma, waar je wel over in gesprek moet blijven. Deze analyse zal je ook mee moeten nemen bij het beoordelen van nieuwe klanten en orders. In geen enkel kredietrapport staat nog een cijfer voor de verwachte impact door het Corona virus. Het is wel van belang. Praat erover met je klanten en bepaal als bedrijf hoe je met grote en kleine klanten in bepaalde sectoren om wilt gaan.

Debiteurenbeheer in topconditie

Als mensen, processen en systemen op orde zijn is de kans op grote zeperds en cashflow problemen het kleinst. Nu is het voor veel organisaties al een continu gevecht om dat onder normale omstandigheden te bereiken en in stand te houden. Met de Coronacrisis en de nog komende Brexit gevolgen moet je eigenlijk nog beter voorbereid zijn dan ‘normaal’. Zorg dus voor voldoende, ervaren en gemotiveerde goed betaalde debiteurenbewakers en investeer in software c.q. automatisering van het hele prospect-to-cash proces. Stel regelmatig vast of de beschreven processen nog voldoen in de praktijk. Weet iedereen nog wat hij of zij moet doen en gebeurt dat ook? Hebben finance en sales een productief (verstands)huwelijk? Heb je gekeken of er nog oude lijken in de kast liggen? Ben je een kleiner bedrijf, zonder rijk gevulde debiteurenafdeling, zorg dan voor een goede outsourcing partner. Is het debiteurenbeheer een extra taak voor bijvoorbeeld een office manager, secretaresse of boekhouder, zorg er dan voor dat deze goed wordt ondersteund en de tijd kan nemen om die taak goed uit te voeren. Rammelen de bovenstaande zaken, dan weet je dat je nog meer op achterstand staat dan gemiddeld. Heel snel in de actie gaan in dan het advies.

Bepaal je crisisbeleid naar klanten

De KLM staat tijdens de Coronacrisis toe dat klanten gratis hun vlucht kunnen omboeken, terwijl daar normaal een fors prijskaartje aan hangt. Heel nobel en een goede klantenbinder. Blijkbaar hebben ze daar ook het geld voor. Hoe ver kan en wil jouw bedrijf gaan? Je kunt klanten die aangeven last te hebben van de crisis uitstel van betaling gunnen. Het bedrag aan (extra) krediet moet je zelf ook kunnen lijden aan (extra) verlies. Is die ruimte er niet, dan staat jouw bedrijf ook met de rug tegen de muur en zal je alles moeten inzetten om facturen snel te innen.

Het stappenplan

  1. Analyseer de impact van de Coronacrisis op je klanten
  2. Bepaal je beleid ten aanzien van wel/niet leveren en respons op uitblijvende betalingen
  3. Blijf in gesprek met klanten en maak afspraken over betalingen
  4. Is er geen gesprek meer mogelijk, schakel de hulp in van een incassobureau.

Een eerste telefonisch consult of een kennismakingsgesprek bij ons op kantoor is altijd gratis. Bel 088-0440068.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

Open chat
Chat direct !
Hallo,
Hoe kan ik u helpen?