Houd je cashflow positief

Cashflow positief

Houd je cashflow positief

Cashflow is voor veel mensen een abstract begrip. Wat is het nou precies en op welke wijze heb je daar invloed op? We geven een aantal tips gericht op de MKB ondernemingen.

Wat is cashflow?

De cashflow (in gewoon Nederlands: kasstroom) is kort gezegd het verschil tussen wat er aan geld binnenkomt en uit gaat. Komt er meer geld (van klanten) binnen dan je betaald aan personeel en leveranciers, dan is de cashflow positief. Moet je heel lang wachten op het geld van je klanten, dan kan de cashflow negatief worden. En als het geld op is, c.q. je kunt je leveranciers niet meer betalen, dan ben je failliet.

Hoe zorg je ervoor dat je cashflow positief blijft?

Uiteraard heb je klanten en opdrachten nodig. Wat het verschil kan maken is de betalingstermijn die je klanten hanteren. Hou die zo kort mogelijk. Een nieuwe grote klant is leuk, maar als die je eerst uitknijpt op je tarieven en vervolgens een betalingstermijn van 3 of 4 maanden wil hanteren, dan kan je wellicht beter vriendelijk bedanken. Je hebt dan meer aan een grotere spreiding van de omzet over veel meer klanten. Die dan bovendien minder ‘marktmacht’ in kunnen zetten om lange betalingstermijnen af te dwingen. Snelle facturatie en goed debiteurenbeheer doen de rest.

Meer dan winstmarge alleen

Bij het zaken doen gaat het niet alleen om de winstgevendheid ofwel hoeveel marge je maakt. Je cashflow en de mate van kredietrisico die je neemt zijn ook belangrijk. Wil je nieuwe grote klant een betalingstermijn van 3 of 4 maanden hebben, dan betekent dat een flinke hap uit je liquiditeit. Personeel en leveranciers willen meestal al over hun geld beschikken, terwijl je klant nog niet heeft betaald. Dat betekent dan vaak extra (dure) financiering aantrekken, zoals factoring. Of kunst en vliegwerk om iedereen tevreden te blijven houden.

Afspraken maken tijdens het offertetraject

Je hebt eigenlijk maar één moment om de juiste afspraken te maken met een klant. Bij de onderhandelingen over een order of raamcontract. Kijk niet alleen naar de tarieven en de marge, maar ook naar de betalingstermijn (voor de cashflow) en uiteraard de kredietwaardigheid van je klant. Als alle drie voldoen, alleen dán heb je een goede deal.

Pas goed op met inkooporders

Je kunt in je offerte en op je facturen zetten dat je betalingstermijn 30 dagen is. De pest is helaas dat grotere bedrijven werken met inkooporders / purchase orders met daaraan gekoppeld hun eigen inkoopvoorwaarden. Het grootbedrijf schijnt niet te kunnen bedenken welke leveranciers een MKB onderneming zijn. Dus dan krijg je een purchase order met daarop bijvoorbeeld 90 dagen + 2 einde maand als betalingstermijn. Per saldo gewoon 4 maanden dus. En dan zijn er ook multinationals die het presteren om zelfs hun te lange eigen termijnen in de praktijk nóg verder op te rekken. Onze tip: vraag naar en onderhandel vooraf over de betalingstermijn!

Lever nooit zonder controle van de inkooporder

Een andere praktijk die vaak voor komt is dat ondernemers toch alvast gaan leveren zonder dat de inkooporder is ontvangen. In goed vertrouwen ga je toch aan de slag: ‘je hebt hem echt volgende week’. Helaas zie je dan dat er soms na maanden nog steeds geen inkooporder is.  En zonder inkooporder wordt er geen enkele factuur geaccepteerd. Helaas zijn de administraties van het grootbedrijf ondoordringbare bureaucratieën, waar elke flexibiliteit uit is geslagen. Achteraf iets laten corrigeren is uitermate frustrerend of gewoon onmogelijk. Onze tips: Begin pas met de uitvoering/levering mét inkooporder, die je zelf hebt nagekeken op prijzen en condities conform de offerte. Werkt je klant met inkooporders? Dan geldt de levertijd vanaf datum ontvangst van een correcte inkooporder. Alleen een nummer is dus niet genoeg.

Wanneer een goede deal?

Er is sprake van een goede deal als er aan drie voorwaarden is voldaan:

  1. Er wordt een goede winstmarge gemaakt
  2. De klant betaald snel, zodat je cashflow positief blijft
  3. De klant is kredietwaardig, dus je kredietrisico is beperkt. 

Wil je meer weten over debiteurenbeheer, incasso of creditchecks? Of wil je advies bij lastige beslissingen die invloed hebben op je cashflow? Bekijk ons aanbod voor creditchecks, debiteurenbeheer, incasso en je persoonlijke MKB creditmanager.

Mail of bel 088-0440068 voor advies over uw debiteur of over een oplossing voor al uw klanten.

Open chat
Chat direct !
Hallo,
Hoe kan ik u helpen?