Simpel kredietrisico beheersen
Iedere ondernemer die zijn klanten (deels) ná levering laat betalen loopt kredietrisico. De kunst is natuurlijk om je omzet altijd betaald te krijgen. Dit artikel laat zien hoe je op een simpele manier het kredietrisico kunt beheersen. Of in ieder geval hoe je het risico beperkt tot een voor jouw bedrijf acceptabel verlies.
Als ondernemer wil je graag je klanten vertrouwen. Als een klant de eerste orders keurig betaald, dan vertrouw je erop dat de steeds hoger wordende orderbedragen óók worden betaald. ‘Ja het komt echt, maar we zitten even krap. We hebben nu even extra handel nodig. We zijn bezig met extra financiering. Onze klanten betalen ook traag. Top dat je met ons de ruimte geeft. Fijne samenwerking hebben we toch…’. Het openstaande bedrag loopt uit de hand. Je denkt: laat ik maar doorleveren, want als ik nu stop en ze gaan naar een ander, dan hebben ze helemaal geen reden meer om te betalen.
De achterstand loopt ongemerkt op
Wij maken het hier mee dat ondernemers dossiers aanleveren voor 180.000 euro achterstand. Hun klant is al lang weer geswitched naar een volgende leverancier/slachtoffer en speelt daar wellicht hetzelfde spelletje. Wel vanuit een nieuwe B.V. natuurlijk. Zit je -voormalige- klant in het buitenland, dan denkt deze waarschijnlijk: ‘pak me dan, als je kan’.
Natuurlijk hoop je dat jouw klanten nooit zoiets doen. Het kan echter iedereen overkomen die daar geen maatregelen voor heeft getroffen en/of zich daar niet aan houdt. Hoe kan je op een hele simpele manier zorgen dat zoiets je niet kan gebeuren? Dat de vordering op één debiteur oploopt tot een bedrag waardoor je zelf in de problemen komt of dat het je jaarwinst omtovert in een stevig verlies.
Wat is jouw acceptabele verlies?
Stel dat 1 klant per jaar jou zo’n geintje flikt, failliet gaat of zichzelf opheft, waardoor jij kunt fluiten naar je centen. Wat is voor jouw bedrijf dan een acceptabel verlies. Is dat 10.000 Euro? Dan is dat jouw kredietlimiet voor elke klant. Bij iedere order check je wat er nog open staat. Is het openstaande bedrag + het nieuwe orderbedrag inclusief BTW hoger dan 10.000 euro? Dan geef je aan dat het meerdere eerst moet worden betaald. Of de vervaldatums van de facturen nu verstreken zijn of niet. Als de order zelf al boven de 10.000 euro is, dan moet er sowieso een bedrag vooruit worden betaald. Moet van mijn creditmanager, zeg je er maar bij. Het gaat er daarna natuurlijk om of jij je rug recht kunt houden tegenover de klant. Die zal wellicht proberen om meer krediet te eisen (anders ga ik weg) of begint een charme offensief.
Op deze manier beperk je op een eenvoudige manier het kredietrisico tot een voor jouw bedrijf te behappen bedrag. Als je extra safe wilt zitten kan je ook rekening houden met 2 of meer klanten per jaar die niet betalen. Dan zou de kredietlimiet bijvoorbeeld 5.000 euro per klant worden.
Kredietrisico beheersen kan op meer manieren
Natuurlijk is er veel meer mogelijk. Je kunt een kredietrapport opvragen van iedere nieuwe klant en per klant de kredietlimiet vaststellen. Je kunt een abonnement nemen en doorlopend mutaties op kredietlimieten gemeld krijgen. Je kunt een kredietverzekering afsluiten. Of je facturen via factoring gelijk uit laten betalen. Dat kost allemaal geld en heeft flink wat haken en ogen. Hou je van simpel, dan kan zo’n systematiek als hierboven het kredietrisico al flink beperken. Wel met de disclaimer dat geen enkel bedrijf hetzelfde is en je dus goed moet kijken wat voor jouw bedrijf een afdoende oplossing is.
Wil je meer weten over het beheersbaar houden van kredietrisico’s, debiteurenbeheer of (internationale) incasso, dan helpen we je graag verder.